ΔΙΑΤΡΟΦΗ

ΠΕΡΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΜΕΡΟΣ Β

lifehub-diatrofi-2

ΠΕΡΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΜΕΡΟΣ Β

Οι Βιταμίνες

 

 

Τα δυσθυμικά συναισθήματα ή η κατάθλιψη οφείλονται σε ανισορροπίες των

νευροδιαβιβαστών σε θέσεις κλειδιά του νευρικού συστήματος. Οι νευροδιαβιβαστές είναι ειδικές ουσίες όπως η Σερετονίνη, Ντοπαμίνη και Νορεπινεφρίνη οι οποίες επιτρέπουν την μετάδοση μηνυμάτων μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων. Ωστόσο, παρόμοιες διαταραχές ψυχικής διάθεσης μπορεί να προκύψουν από διατροφικές ανεπάρκειες.

Η καλή ψυχολογική διάθεση είναι στόχος όλων των ανθρώπων. Υπάρχουν πολλές τροφές οι οποίες προάγουν την καλή διάθεση. Η αξία τους αποδίδεται σε συγκεκριμένα συστατικά που περιέχουν. Πρώτες στον κατάλογο είναι τα q-3 λιπαρά οξέα και το σύμπλεγμα των βιταμινών Β.

Τα q-3 λιπαρά οξέα αυξάνουν την ρευστότητα των κυτταρικών μεμβρανών και βελτιώνουν την επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων. Οι καλύτερες πηγές είναι ο σολομός, η σαρδέλα, το σκουμπρί, ο λιναρόσπορος και το λινέλαιο.

Οι βιταμίνες Β συμμετέχουν στην παραγωγή ενέργειας από τα κύτταρα. Η ανεπάρκειά τους μπορεί να οδηγήσει στο αίσθημα κόπωσης και σε διαταραχές νοητικών και συναισθηματικών λειτουργιών.

 

 

 

Β-Θειαμίνη

Η ανεπάρκειά της αυξάνει τον κίνδυνο νοητικών διαταραχών, ενώ η συμπληρωματική χορήγησή της συντελεί σε μεγαλύτερη πνευματική διαύγεια και σε αύξηση ενεργητικότητας.

Οι καλύτερες πηγές της είναι οι ξηροί καρποί, σπαράγγια, φασόλια, ανανάς, σόγια, μαύρο ρύζι, αυγοτάραχο ψαριών και άπαχο κρέας.

 

B2-Ριβοφλαβίνη

Συνδέεται με την παραγωγή ενέργειας του σώματος και την σύνθεση των λιπαρών οξέων. Η έλλειψή της προκαλεί αρθρίτιδα, υπερθυρεοειδισμό, καρκίνο, φωτοφοβία, αργή επούλωση πληγών.

Πηγές της : γάλα, κρέας, αυγά, άψητοι ξηροί καρποί, μπρόκολο, σπαράγγια, σπανάκι, εμπλουτισμένα δημητριακά.

 

Νιασίνη

Η λειτουργία 200 ενζύμων στον οργανισμό εξαρτάται από την συγκεκριμένη βιταμίνη.

Πηγές της : Όσπρια, ψάρια, κρέας, ξηροί καρποί (αμύγδαλα, φιστίκια, στραγάλια, φουντούκια), δημητριακά

 

Παντοθενικό οξύ

Συμβάλλει στην σύνθεση του νευροδιαβιβαστή Ακετυλχολίνη (είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου) και στην διατήρηση της ακεραιότητας των κυτταρικών μεμβρανών.

Πηγές της : Αυγά, φρέσκα λαχανικά

 

Πυριδοξίνη ή Β-6

Παίζει σημαντικό ρόλο στην σύνθεση των νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο. Ένας απ’ αυτούς είναι η ΕΠΙΝΕΦΡΙΝΗ η οποία συνδέεται με τον οργασμό. Η έλλειψή της προκαλεί απώλεια της γενετήσιας ορμής.

Πηγές της : Άψητοι ξηροί καρποί, αυγά, μέλι, μελάσα, φύτρα σταριού, γάλα, όσπρια, λάχανο, πεπόνι.

 

Βιοτίνη ή Β7 ή βιταμίνη Η

Η έλλειψή της προκαλεί ανορεξία, κατάθλιψη, μυϊκούς πόνους, δερματίτιδα, κακό μεταβολισμό λιπών.

Πηγές της : Σαρδέλες, όσπρια, αυγά, αναποφλοίωτο ρύζι, φακές, φύτρα, δημητριακά.

 

Φολικό ή Φυλλικό Οξύ

Σύμφωνα με Ιαπωνικές μελέτες συνδέεται με την κατάθλιψη στους άνδρες. Οι ερευνητές σύγκριναν τα επίπεδα φολικού οξέως στο αίμα 530 ενηλίκων (313 εκ των οποίων ήταν άνδρες). Οι άνδρες με τα υψηλότερα επίπεδα ήταν κατά 50% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης

Πηγές της : Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μαρούλι, σπανάκι, λάχανο), εσπεριδοειδή, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, γαλακτοκομικά, τόνος.

 

Κοβαλαμίνη ή Β-12

Χρησιμοποιείται στη σύνθεση του DNA, της μυελίνης (λιπαρή ουσία που κολλάει και προστατεύει τα νεύρα μας). Είναι απαραίτητη για τον μεταβολισμό πρωτεϊνών, λιπών και υδατανθράκων. Συνέπειες της έλλειψής της είναι νευρολογικές βλάβες, διαταραχές μνήμης και συντονισμού κινήσεων, κατάθλιψη.

Πηγές της : Αυγά, ψάρι, γιαούρτι, τυρί, γάλα, χλορέλα, φύκια, άπαχο κρέας.

 

PABA (παρα-αμινο-βενζοϊκό οξύ) ή Β-10

Μαζί με την Ινοσιτόλη και το Παντοθενικό οξύ θεωρούνται οι βιταμίνες της νεότητος. Διατηρεί το συκώτι μας σε καλή κατάσταση, μειώνει την χοληστερίνη του αίματος, επιβραδύνει την σκλήρυνση των αρτηριών.

Πηγές της : Ταχίνι, όσπρια, αυγά.

 

Βιταμίνη D

Εξασφαλίζει την ισορροπία φωσφόρου – ασβεστίου. Απ’ αυτή την ισορροπία εξαρτάται η καλή λειτουργία του συμπαθητικού νευρικού συστήματος. Όταν αυτό λειτουργεί καλά, οι άνθρωποι δεν έχουν κρίσεις θυμού, αϋπνίες και πολύ άγχος.

Πηγές της : Ψάρι (σαρδέλες, σολομός), βούτυρο, αυγά και ιχθυέλαια.

 

 

 

Μεταλλικά άλατα και ιχνοστοιχεία

 

Εκτός από τις βιταμίνες, απαραίτητα για την σωματική – συναισθηματική – νοητική μας υγεία είναι και τα μεταλλικά άλατα και ιχνοστοιχεία.

 

Ασβέστιο Ca

Για να έχει κανείς αντοχή, ενεργητικότητα, δύναμη, σφρίγος και αποφασιστικότητα, και να μπορεί να χαλαρώνει, χρειάζεται μια δίαιτα πλούσια σε ασβέστιο. Το Ca εξασφαλίζει την ισορροπία ανάμεσα στα οξέα – αλκαλικά στοιχεία μέσα στο αίμα. Αυτό επηρεάζει την παραγωγή ορμονών από τους ενδοκρινείς αδένες, τον έμμηνο κύκλο και την γονιμότητα τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.

Το Ca επηρεάζει την σεξουαλική μας ζωή σταθεροποιώντας τα συναισθήματά μας, εμποδίζοντάς μας από το να ερεθιζόμαστε υπερβολικά και δίνοντάς μας αντοχή και δύναμη κατά την διάρκεια της ερωτικής πράξης. Η έλλειψή του μειώνει την σεξουαλική ικανότητα, προκαλεί κράμπες, εύθραυστα οστά, πόνους στην πλάτη και τα πόδια και αϋπνία.

Πηγές του: γαλακτοκομικά, φυλλώδη πράσινα λαχανικά, σουσάμι, αμύγδαλα.

 

Πυρίτιο Si

Είναι απαραίτητο για το εξωτερικό περίβλημα των νευρώνων σε όλο το σώμα.Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Πηγές του: Παντζάρια, αναποφλοίωτα δημητριακά, όσπρια, τσουκνίδα, βρώμη.

 

Νάτριο Na

Είναι το στοιχείο της νεότητας. Διατηρεί τις αρθρώσεις και τους συνδέσμους εύκαμπτους.

Πηγές του: Ηλιόσποροι, βερίκοκα, δαμάσκηνα, καρότα, σπαράγγια, κρόκοι αυγών, κριθάρι, σέλινο, μαϊντανός, το άσπρο του καρπουζιού.

 

Κάλιο K

Χωρίς Κάλιο η καρδιά κι οι μυς δεν λειτουργούν σωστά και τα μηνύματα που μεταδίδονται μέσα από τους νευρώνες εξασθενούν, καταστρέφονται. Διατηρεί την σωστή ισορροπία οξέων – αλκαλίων στο αίμα.

Πηγές του: Κρέας, αναποφλοίωτα δημητριακά, όσπρια, χουρμάδες, μπανάνες, μανιτάρια, βερίκοκα, σταφύλια, ροδάκινα.

 

Σίδηρος Fe

Το σίδηρο και το οξυγόνο είναι οι δυο στυλοβάτες της φύσης. Αποτελεί τμήμα όλων των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος. Υπάρχει στα ένζυμα που παίρνουν μέρος στην αναπνοή των κυττάρων.

Η έλλειψή του προκαλεί αναιμία, κόπωση, δυσκολία αναπνοής, μείωση μνήμης και νοητικής ικανότητας.

Πηγές του: Κεράσια, αυγά, συκώτι, φύτρο σταριού, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μελάσα.

 

Θείο S

Το θείο είναι πηγή θερμότητας για τον οργανισμό. Κάνει τα μάτια μας να λάμπουν, δίνει πάθος. Μας βοηθά να δείχνουμε και να νιώθουμε νέοι.

Πηγές του: Σκόρδο, κρεμμύδι.

 

Μαγγάνιο Mn

Είναι το στοιχείο της μητρικής αγάπης. Πειράματα σε ποντικίνες έδειξαν ότι όσες είχαν έλλειψη μαγγανίου δεν φρόντιζαν τα μωρά τους κι ήταν επιθετικές.

Η έλλειψή του προκαλεί συναισθηματικές και νοητικές διαταραχές, συμπτώματα παράνοιας.

Πηγές του: Πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κρόκοι αυγών, ωμοί ξηροί καρποί, ανανάς, μήλα, βερίκοκα.

 

Ιώδιο I

Είναι ένα χημικό στοιχείο απαραίτητο για την επιβίωσή μας. Χρησιμοποιείται από τον θυρεοειδή που ρυθμίζει τον μεταβολισμό του σώματος.

Επηρεάζει τις διανοητικές λειτουργίες και την λειτουργία του κέντρου λόγου. Ένας θυρεοειδής που υπολειτουργεί προκαλεί στειρότητα, απώλεια γενετήσιας ορμής, κατάθλιψη.

Πηγές του: Μανιτάρια, ψάρι, kelp, γιαούρτι, φράουλες, σπανάκι, σολομός, πιπεριές, ρέγγα, πέρκα, πέστροφα, αυγοτάραχο, καρότα, κρεμμύδια, σπαράγγια.

 

Λίθιο Li

Η έλλειψή του προκαλεί κατάθλιψη, απώλεια γενετήσιας ορμής, μειωμένη διάρκεια ζωής.

Πηγές του: Τροφές προερχόμενες από εδάφη πλούσια σε λίθιο.

 

Μανγήσιο Mg

Βοηθάει να χαλαρώνει το μυϊκό σύστημα. Απαραίτητο στον μεταβολισμό πρωτεϊνών, λιπών και υδατανθράκων, και στον ενδοκυτταρικό ρόλο του Νατρίου – Ασβεστίου – Καλίου.

Η έλλειψή του προκαλεί νοητική σύγχυση και προβλήματα μνήμης.

Πηγές του: Ξηροί καρποί, μελάσα, φακές, αναποφλοίωτα δημητριακά, πράσινα λαχανικά, σοκολάτα.

 

Φώσφορος P

Είναι υπεύθυνο για την ευφυΐα του ανθρώπου. Είναι πολύ σημαντικό για την δραστηριότητα του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος.

Πηγές του:

Για τον εγκέφαλο – Αυγά, κρέας, αυγοτάραχο, θαλασσινά, φρέσκο γάλα.

Για τα κόκαλα – Λαχανικά, σπόροι ξηροί καρποί, πλήρη δημητριακά, όσπρια, λάχανο, καλαμπόκι.

 

Ψευδάργυρος Zn

Διατηρεί το γεννητικό σύστημα σε καλή κατάσταση τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.

Πηγές του: Κολοκυθόσποροι, ηλιόσποροι, αυγοτάραχο, πλήρη δημητριακά.

 

 

Μετά το νερό, η πρωτεΐνη είναι από τα συστατικά που βρίσκονται σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα. Αποτελούνται από αλυσίδες πρωτεϊνών που ονομάζονται αμινοξέα. Εκεί που τα ένζυμα χτίζουν τα αμινοξέα είναι οι πρώτες ύλες οι οποίες χρησιμοποιούνται για το χτίσιμο. Τόσο τα ένζυμα όσο και τα αμινοξέα είναι υπεύθυνα για την ανανέωση των κυττάρων και για μια σειρά λειτουργιών, από την κατασκευή ορμονών μέχρι την ανάπτυξη των μυών, του αίματος και των οργάνων.

Υπάρχουν οκτώ κύρια αμινοξέα που αποκαλούνται απαραίτητα, τα οποία το σώμα μπορεί να συνθέσει μόνο από τις τροφές που τρώμε., κι άλλα δώδεκα που μπορούν να παραχθούν εσωτερικά από το σώμα.

Τα αμινοξέα που είναι απολύτως απαραίτητα για την συναισθηματική μας υγεία είναι :

 

  • η φαινυλαλανίνη (Phe)
  • η γλουταμίνη (Gln)
  • η θρυπτοφάνη (Trp)
  • η τυροσίνη (Tyr)

 

Σε περιόδους ψυχικής κόπωσης ο οργανισμός καταναλώνει μεγάλα αποθέματα γλουταμίνης.

Το γλουταμινικό οξύ (Glu), ενεργεί ως καύσιμο του εγκεφάλου. Δεσμεύει την περίσσεια αμμωνία, η οποία εμποδίζει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου, και την μετατρέπει σε ρυθμιστική γλουταμίνη.

 

 

 

Αμινοξέα

 

 

Η Τρυπτοφάνη είναι ένα από τα απαραίτητα αμινοξέα και αποτελεί πρόδρομη ουσία κατά την σύνθεση του νευρομεταβιβαστή σερετονίνη. Η σερετονίνη έχει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της ψυχικής διάθεσης, προάγοντας το αίσθημα της ευεξίας και της χαλάρωσης.

Ανεπαρκή επίπεδα αυτού του αμινοξέος στον ανθρώπινο οργανισμό οδηγεί σε έντονη συναισθηματική ευμεταβλητότητα, ευεριθιστότητα, άγχος, κατάθλιψη και αϋπνία.

 

Η Φαινυλαλαλίνη ανήκει στα απαραίτητα αμινοξέα, δηλαδή όσα δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του ο ανθρώπινος οργανισμός. Χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυροσίνης από τα κύτταρα κι επηρεάζει άμεσα την ψυχική διάθεση και το επίπεδο ενεργητικότητας του ατόμου.

Συμπληρώματα με αυτό το αμινοξύ συνιστώνται σε ασθενείς με έντονη κόπωση, κατάθλιψη, προβλήματα υπερφαγίας ή χρόνιους πόνους.

 

Η Τυροσίνη αποτελεί πρόδρομη ουσία της αδρεναλίνης, της νορεπινεφρίνης και της ντοπαμίνης. Οι ουσίες αυτές συμμετέχουν στην ομαλή πορεία μεταβολικών διεργασιών και στην λειτουργικότητα του νευρικού συστήματος. Προκαλούν αύξηση του της νεργητικότητας του ατόμου και συμβάλλουν στην προαγωγή της ψυχικής ευεξίας.

 

Σε συνδυασμό με το ιώδιο, η τυροσίνη είναι σημαντική για την φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

 

Στο επόμενο : Τροφές και Τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε

Καλλιόπη Πατέντα

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Lifehub

Το LifeHub είναι μία διαδικτυακή πλατφόρμα ενημέρωσης, πληροφόρησης, δικτύωσης και συνεργασίας με ανθρώπους που ενδιαφέρονται και αγαπούν το χώρο της ολιστικής θεραπευτικής. Μέσα από το LifeHub μπορείτε να επικοινωνήσετε τις ιδέες σας, να αντλήσετε πληροφόρηση από καταξιωμένους συνεργάτες στο χώρο, να βρείτε καλές πρακτικές για την καθημερινή σας ζωή, να εμπνευστείτε από ιστορίες επιτυχίας ή αποτυχίας, να γνωρίσετε ανθρώπους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, να παρευρεθείτε σε διάφορες εκδηλώσεις και σεμινάρια. Απολαύστε μια πηγή πλούσια σε πληροφορίες και άρθρα!

1 σχόλιο

Γράψτε ένα σχόλιο