ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Η ΜΑΧΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ

«Συναίσθημα» και «λογική» είναι δύο λέξεις τόσο ισχυρές, που έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν την πορεία και την έκβαση σημαντικών καταστάσεων της ζωής μας από τη μια στιγμή στην άλλη και πολλές φορές μας δυσχεραίνουν ιδιαίτερα στο να ελέγξουμε τον εαυτό μας και να διαχειριστούμε ορθά τις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

Οι δύο παραπάνω έννοιες παρουσιάζουν μια τεράστια δυσκολία στο να συνυπάρξουν αρμονικά, αφού έρχονται συχνά σε σφοδρή μετωπιαία σύγκρουση, και θα μπορούσαμε να πούμε πως εκτυλίσσεται μεταξύ τους μια διαρκής και άνιση μάχη, με αποτέλεσμα να μας δυσκολεύουν να λάβουμε μια απόφαση, ή τελικά η απόφαση στην οποία καταλήγουμε να μεροληπτεί υπέρ της λογικής ή του συναισθήματος και εμείς να κυριευόμαστε από ένα γενικευμένο και απροσδιόριστο αίσθημα του ανικανοποίητου.

Και φυσικά οι ρίζες αυτής της ανισορροπίας βρίσκονται κάπου στο παρελθόν, στην παιδική μας ηλικία, στα βιώματά μας, στον τρόπο που μεγαλώσαμε και στις αξίες που μας εμφύσησαν οι γονείς και τα σημαντικά για εμάς πρόσωπα, οι πρωταγωνιστές της ζωής μας.

Εάν κάποιος έζησε σε ένα οικογενειακό περιβάλλον, όπου το συναίσθημα ήταν σε μόνιμη βάση «ευνουχισμένο» και η ζυγαριά έγερνε υπέρ της λογικής, είναι αναμενόμενο πως θα συνεχίσει ως ενήλικας να λειτουργεί περισσότερο με βάση τα «πρέπει» και τις κοινωνικές επιταγές και να θάβει αυτά που νιώθει και επιθυμεί. Το πιο πιθανό είναι πως ένα τέτοιο άτομο, θα επηρεάζεται πολύ εύκολα και θα εξαρτάται από τη γνώμη και την άγονη κριτική των άλλων, δεν θα έχει μια υγιή αυτοεκτίμηση και θα γίνεται πολλές φορές υποχείριο και θύμα εκμετάλλευσης των γύρω του. Επίσης, το άτομο αυτό θα βιώνει έντονες εσωτερικές συγκρούσεις, θα νιώθει συχνά ενοχές και θα δυσκολεύεται να αναπτύξει μια θετική αλληλεπίδραση στις σχέσεις του.

Αντίθετα, ένα άτομο που έμαθε από τους γονείς του να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα θετικά και αρνητικά του συναισθήματα, που «εκπαιδεύτηκε» στο να τηρεί σταθερά όρια και να θέτει «απαγορευτικά» σε καταστάσεις και πρόσωπα, προκειμένου να διεκδικήσει, να υπερασπιστεί και να προστατέψει τον εαυτό του και να θωρακίσει την ψυχική του υγεία και που οι θεμελιώδεις αρχές βάσει των οποίων λειτουργούσε και ήταν δομημένο το οικογενειακό του σύστημα, ήταν ο σεβασμός, η κατανόηση, το μοίρασμα, η αγάπη, το ενδιαφέρον, η ενσυναίσθηση και ο δημοκρατικός διάλογος, το πιο πιθανό είναι να εξελιχθεί σε ένα συγκροτημένο άτομο, που θα είναι σε θέση στην πορεία της ζωής του να χειρίζεται τα «θέλω» και τα «πρέπει» με έναν ισορροπημένο τρόπο και θα μπορεί να αντλήσει από τη ζωή του ουσιαστική ικανοποίηση.

Η αμφιταλάντευση ανάμεσα στο «συναίσθημα» και τη «λογική», μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία.

Το ταξίδι της αυτογνωσίας είναι η ευκαιρία να ανακαλύψει κάποιος την πηγή που του προκαλεί επώδυνα συναισθήματα, να επεξεργαστεί τα τραύματα και να αναλύσει τις αρνητικές εμπειρίες που έχει βιώσει, να οργανώσει τις σκέψεις του, να πιστέψει ουσιαστικά στον εαυτό του και στις δυνάμεις του, να βγάλει στην επιφάνεια τις βαθύτερες ανάγκες και επιθυμίες του, ανεπηρέαστος από τις υποδείξεις και τις προσδοκίες των γύρω του και όταν κλείσει τον κύκλο της εσωτερικής του αναζήτησης, να είναι πλέον σε θέση να διαχειρίζεται μόνος του, τις καταστάσεις όπου δυσκολεύεται να βρει την ισορροπία ανάμεσα στα «πρέπει» και τα «θέλω» του.

 

Μαρίνα Κόντζηλα

Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων

www.marpsychology.gr

 

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Μαρίνα Κόντζηλα

Η Μαρίνα Κόντζηλα είναι Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων. Είναι κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών απο το 2002, διαθέτει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Ψυχολόγου και έχει ειδικευτεί στον τομέα της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. Έχει λάβει επίσης εκπαίδευση στη συστημική ψυχοθεραπεία και έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα για εκπαιδευτές-συντονιστές Σχολών Γονέων του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συνδέσμου Γονέων. Έχει λάβει ειδική εκπαίδευση στον τομέα της πρόληψης και θεραπευτικής αντιμετώπισης του εθισμού από το διαδίκτυο.

Στο παρελθόν έχει εργαστεί σε ψυχιατρικές δομές για ενήλικες, σε ιδιωτικά θεραπευτικά κέντρα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών, στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο πλαίσιο του προγράμματος "Σχολές Γονέων", σε ιδιωτικά σχολεία, στον Ο.Α.Ε.Δ και στο Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής του ΙΚΑ.

Αρθρογραφεί στην ιστοσελίδα myhalandri.gr , στον εκπαιδευτικό ιστότοπο schooltime.gr και στο περιοδικό Υγείας Δρόμοι. Επίσης πραγματοποιεί συχνά επιστημονικές ομιλίες σε σχολεία, συλλόγους, δήμους και παιδικούς σταθμούς.

Γεννήθηκε και κατοικεί στο Χαλάνδρι και το ιδιωτικό της γραφείο βρίσκεται στην οδό Φαρσάλων 10 (δίπλα στο μετρό Χαλανδρίου). Αναλαμβάνει ατομική και ομαδική ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική υποστήριξη ζεύγους, επαγγελματικό προσανατολισμό εφήβων, διαγνωστική αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών, συμβουλευτική γονέων, θεραπευτική αντιμετώπιση από ουσίες, αλκοόλ, τζόγο και διαδίκτυο, θεραπεία σεξουαλικών διαταραχών, θεραπευτική αντιμετώπιση για κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές, υποστήριξη κακοποιημένων γυναικών, υποστήριξη ατόμων με αναπηρία.

Υλοποιεί επίσης ομάδες αυτογνωσίας, ομάδες για εποπτεία εκπαιδευτικών, ομάδες για νέους γονείς, ομάδες για εγκύους.

Κάνει επίσης διαδικτυακές συνεδρίες για άτομα που μένουν σε απομακρυσμένες περιοχές μέσω skype.

Προσθήκη σχολίου

Γράψτε ένα σχόλιο


CAPTCHA Image
Reload Image

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.