ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Στη σύγχρονη εποχή όπου η τεχνολογία έχει κατακλύσει τη ζωή μας και όπου υπάρχει καταιγισμός πληροφοριών και αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και της τηλεόρασης, τα παιδιά αναγκαστικά μεγαλώνουν πολύ πιο γρήγορα.

Οι γονείς λόγω των αυξημένων οικογενειακών και επαγγελματικών υποχρεώσεων έχουν καθημερινά φρενήρεις ρυθμούς με αποτέλεσμα να μη διαθέτουν συνήθως ελεύθερο χρόνο για να παίξουν με τα παιδιά τους και να ασχοληθούν μαζί τους ποιοτικά.

Από την άλλη ο χρόνος των παιδιών είναι ασφυκτικά προγραμματισμένος με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και δραστηριότητες, όπως είναι η μελέτη και η εκπόνηση εργασιών για το σχολείο και τα φροντιστήρια, ώστε δεν τους μένει μεγάλο χρονικό περιθώριο για παιχνίδι, ενώ υπάρχουν πολλές παρεμβολές κατά τη διάρκειά του.

Το παιχνίδι δεν είναι πολυτέλεια για το παιδί, είναι ανάγκη. Το παιχνίδι συναρπάζει και διεγείρει το παιδί.

Ας δούμε λοιπόν παρακάτω ποια είναι τα πολλαπλά οφέλη του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών:

– Το παιχνίδι κεντρίζει και ενεργοποιεί την έμφυτη περιέργεια του  παιδιού και του προσφέρει μια μεγάλη γκάμα από ερεθίσματα.

– Το παιχνίδι αναζωογονεί το παιδί και απελευθερώνει την ενέργειά του.

– Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μαθαίνει τον εαυτό του και ταυτόχρονα ανακαλύπτει και εξερευνά τον κόσμο.

– Βοηθά το παιδί να αναπτύξει τις γλωσσικές, γνωστικές και φυσικές δεξιότητές του.

– Παρέχει στο παιδί τη δυνατότητα να χαλαρώσει και μειώνει το άγχος του.

– Προσφέρει στο παιδί ψυχαγωγία, διασκέδαση, απόλαυση, ζωντάνια και γέλιο. Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα το γέλιο αποτελεί τον ιδανικό τρόπο για να βελτιώσει κανείς τη διάθεσή του, καθώς το σώμα εκλύει ενδορφίνες και μετριάζει το στρες ως φυσική αντίδραση του σώματος στην ενέργεια του γέλιου.

– Το παιχνίδι συμβάλει στη διανοητική ανάπτυξη του παιδιού.

– Δίνει την ευκαιρία στο παιδί να μάθει να εκφράζει συναισθήματα παρόμοια με αυτά που βιώνει στο σπίτι και στην καθημερινότητά του, όπως είναι η αγάπη και η στοργή. Αυτό συμβαίνει π.χ. μέσα από το παιχνίδι με τις κούκλες, τα σπιτάκια, τα λούτρινα ζωάκια και τα μικρά ανθρωπάκια.

– Το παιχνίδι εξάπτει τη φαντασία του παιδιού και αναπτύσσει την ικανότητα αναπαράστασης, το συμβολισμό και τη μίμηση. Στα παιδιά ακόμη και σήμερα αρέσει πολύ να παίζουν παιχνίδια προσποίησης και να μεταμφιέζονται σε αστυνομικούς, ήρωες από διάφορες γνωστές παιδικές σειρές, πριγκίπισσες, ιππότες, νοσοκόμες, γιατρούς, πυροσβέστες, πειρατές, ινδιάνους κ.ά.

– Το παιχνίδι βοηθά το παιδί να αναπτύξει τη δημιουργικότητά του.

– Αναδεικνύει και εξασκεί τα κρυφά ταλέντα και τις κλίσεις των παιδιών, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τη ζωγραφική, τη μουσική ή τον αθλητισμό που μπορεί να εξελιχθούν ακόμη και σε επαγγελματικές επιλογές στην πορεία της ζωής ενός ατόμου.

– Ενισχύει τη συγκέντρωση και τη γρήγορη δράση, ακονίζει το μυαλό και προτρέπει το παιδί να μάθει να σκέφτεται, να προβληματίζεται και να δίνει λύσεις.

– Το παιχνίδι βοηθά το παιδί να διαμορφώσει την ταυτότητά του.

– Συμβάλει στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού, καθώς ασκείται στη διάρκειά του,

– Τελειοποιούνται τα μέλη του σώματός του και ενδυναμώνεται το νευρικό του σύστημα.

– Ιδιαίτερα σημαντικό για το παιδί εκτός από το ατομικό παιχνίδι είναι και το ομαδικό, καθώς μέσα από αυτό μαθαίνει πρωτίστως να υπακούει σε κανόνες.

– Μέσω του ομαδικού παιχνιδιού μαθαίνει να λειτουργεί και να συνεργάζεται με άλλους, να μοιράζεται ευθύνες και να χειρίζεται τις συγκρούσεις.

– Το ομαδικό παιχνίδι δίνει στο παιδί την ευκαιρία να βιώσει την ομαδικότητα, τον αμοιβαίο σεβασμό και το συμβιβασμό. Έτσι προετοιμάζεται και «οπλίζεται» για την πραγματική ζωή όπου θα είναι σε θέση να αναπτύξει ως ενήλικας υγιείς και ισορροπημένες διαπροσωπικές σχέσεις.

– Το ομαδικό παιχνίδι προσφέρει ευκαιρίες για σύναψη φιλικών σχέσεων.

– Μέσα από το ομαδικό παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να εισπράττει, να προσφέρει, να ανταγωνίζεται, να οργανώνει και να οργανώνεται, να εκφράζεται και να αρχίζει να ταυτίζεται με πρόσωπα και ρόλους.

– Το ομαδικό παιχνίδι προσφέρει στο παιδί συναισθηματική ωρίμανση.

– Μαθαίνει στο παιδί πως εκτός από τη νίκη, στη ζωή υπάρχει και η ήττα και έτσι μειώνονται οι πιθανότητες να εκδηλωθούν αρνητικά και δυσάρεστα συναισθήματα όπως ο θυμός, η ματαίωση και η απογοήτευση.

Το παιχνίδι λοιπόν θα μπορούσαμε συμπερασματικά να πούμε πως αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο παιδί και στο περιβάλλον και είναι απαραίτητο και βασικό στη ζωή ενός παιδιού καθώς συμβάλει στην υγιή ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη και θέτει τα θεμέλια προκειμένου να αναπτύξει εποικοδομητική επικοινωνία με τους γύρω του.

Είναι σημαντικό λοιπόν να εξασφαλίζετε ως γονείς τον απαιτούμενο ελεύθερο χρόνο για να παίζουν και να εκτονώνονται τα παιδιά σας σε ένα ασφαλές και στοργικό περιβάλλον και να συμμετέχετε και εσείς ενεργά σε αυτή τη διαδικασία.

Ιδιαίτερη προσοχή φυσικά χρειάζεται στην επιλογή των παιχνιδιών , ώστε να είναι κατάλληλα για το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών, να μην έχουν βίαιο περιεχόμενο  και να μην κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητά τους από κάποιο πιθανό τραυματισμό (π.χ. από αιχμηρά αντικείμενα που περιλαμβάνει το παιχνίδι ή από κομμάτια που αποσπώνται εύκολα και ελλοχεύει ο κίνδυνος κατάποσης ή πνιγμού) ή από την εμφάνιση αλλεργιών από χημικές ουσίες που ίσως εμπεριέχον τους.

Για να αποφεύγετε τους παραπάνω κινδύνους μην ξεχνάτε να διαβάζετε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης, τις ετικέτες και τα χαρακτηριστικά που αναγράφονται πάνω στις συσκευασίες των παιχνιδιών και να ζητάτε πληροφορίες και διευκρινίσεις για τυχόν απορίες σας από τα καταστήματα όπου απευθύνεστε για τις αγορές σας.

 

Μαρίνα Κόντζηλα

Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων

www.marpsychology.gr

 

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Μαρίνα Κόντζηλα

Η Μαρίνα Κόντζηλα είναι Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων. Είναι κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών απο το 2002, διαθέτει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Ψυχολόγου και έχει ειδικευτεί στον τομέα της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. Έχει λάβει επίσης εκπαίδευση στη συστημική ψυχοθεραπεία και έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα για εκπαιδευτές-συντονιστές Σχολών Γονέων του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συνδέσμου Γονέων. Έχει λάβει ειδική εκπαίδευση στον τομέα της πρόληψης και θεραπευτικής αντιμετώπισης του εθισμού από το διαδίκτυο.

Στο παρελθόν έχει εργαστεί σε ψυχιατρικές δομές για ενήλικες, σε ιδιωτικά θεραπευτικά κέντρα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών, στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο πλαίσιο του προγράμματος "Σχολές Γονέων", σε ιδιωτικά σχολεία, στον Ο.Α.Ε.Δ και στο Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής του ΙΚΑ.

Αρθρογραφεί στην ιστοσελίδα myhalandri.gr , στον εκπαιδευτικό ιστότοπο schooltime.gr και στο περιοδικό Υγείας Δρόμοι. Επίσης πραγματοποιεί συχνά επιστημονικές ομιλίες σε σχολεία, συλλόγους, δήμους και παιδικούς σταθμούς.

Γεννήθηκε και κατοικεί στο Χαλάνδρι και το ιδιωτικό της γραφείο βρίσκεται στην οδό Φαρσάλων 10 (δίπλα στο μετρό Χαλανδρίου). Αναλαμβάνει ατομική και ομαδική ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική υποστήριξη ζεύγους, επαγγελματικό προσανατολισμό εφήβων, διαγνωστική αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών, συμβουλευτική γονέων, θεραπευτική αντιμετώπιση από ουσίες, αλκοόλ, τζόγο και διαδίκτυο, θεραπεία σεξουαλικών διαταραχών, θεραπευτική αντιμετώπιση για κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές, υποστήριξη κακοποιημένων γυναικών, υποστήριξη ατόμων με αναπηρία.

Υλοποιεί επίσης ομάδες αυτογνωσίας, ομάδες για εποπτεία εκπαιδευτικών, ομάδες για νέους γονείς, ομάδες για εγκύους.

Κάνει επίσης διαδικτυακές συνεδρίες για άτομα που μένουν σε απομακρυσμένες περιοχές μέσω skype.

Προσθήκη σχολίου

Γράψτε ένα σχόλιο


CAPTCHA Image
Reload Image

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.