ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Κορονοϊός, πώς να δουλεύεις από το σπίτι χωρίς άγχος

 

Συμβουλές για να καταπολεμήσεις το άγχος στην εργασία εξ αποστάσεως.

Καθώς ο COVID-19 εξακολουθεί να εξαπλώνεται σε όλον τον κόσμο, όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να εργάζονται από το σπίτι. Ανάμεσα σε πολλές επιχειρήσεις, η Google και η Microsoft έχουν δείξει ενδιαφέρον προτείνοντας ή απαιτώντας από τους εργαζομένους να δουλέψουν από το σπίτι, προσφέροντας περισσότερες μέρες άδειας ή διατηρώντας τους μισθούς, παρά τις μειωμένες ώρες.

Άλλωστε η εργασία από το σπίτι δεν είναι κάτι καινούριο.Σύμφωνα με μελέτες, ο παγκόσμιος αριθμός των ανθρώπων που εργάζονται εξ αποστάσεως έχει διπλασιαστεί τα τελευταία 10 χρόνια.Επίσης έχε αποδειχθεί ότι το 76% των εργαζομένων προτιμούν να δουλεύουν από το σπίτι, ειδικά όταν θα πρέπει να συγκεντρωθούν σε ένα πολύπλοκο έργο ή μια απαιτητική εργασία. Όπως θα έχετε παρατηρήσει, στο γραφείο σας διακόπτουν πολύ συχνά! Πράγματι, ξοδεύετε κατά μέσο όρο 11 λεπτά σε μια εργασία πριν σας διακόψουν. Και μετά σας παίρνει άλλα 25 λεπτά να γυρίσετε στο σημείο που ήσαστε πριν, με περισσότερες πιθανότητες να γίνουν λάθη. Οπότε καλύτερα μείνετε σπίτι!

Είναι σημαντικό να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι ο καθένας από τη μεριά του. Η εργασία εξ αποστάσεως μπορεί να οδηγεί σε απομόνωση και η ζωή υπό αβέβαιες συνθήκες είναι αγχωτική. Θα ήθελα να τονίσω ότι η επιτυχής εφαρμογή της απαιτεί δύο σημαντικούς παράγοντες: α) τη διαθεσιμότητα σύγχρονων εργαλείων παραγωγικότητας και β) τη δημιουργία μιας κουλτούρας υπευθυνότητας και εμπιστοσύνης.

Γι’ αυτό οι παρακάτω συμβουλές θα σας φανούν πολύ χρήσιμες.

Πριν ξεκινήσουμε, πρέπει να σημειωθεί ότι δεν μπορούμε όλοι να δουλέψουμε από το σπίτι. Όσοι δεν μπορείτε, τηρείτε τους κανόνες υγιεινής, διατηρείτε αποστάσεις και μην αγγίζετε το πρόσωπό σας.

Όσο ελκυστικό και αν ακούγεται, το ευέλικτο στυλ εργασίας απαιτεί μια αλλαγή νοοτροπίας που οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι έτοιμοι για να την υποστηρίξουν. Είμαι αυτόνομος; Συγκεντρώνομαι στο στόχο; Φέρνω αποτελέσματα; Είμαι ικανός να διαχειριστώ το χρόνο μου με τον καλύτερο τρόπο; Μπορώ να αντιστέκομαι σε καταστάσεις που μου διασπούν την προσοχή; Αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να μπορούμε να απαντήσουμε για τον εαυτό μας πριν ξεκινήσουμε να εργαζόμαστε από το δικό μας χώρο.

Αν ανήκετε σε αυτούς που μπορούν να δουλέψουν από το σπίτι, τότε:

1.Διαβάστε καλά τα μηνύματα. Να ξαναδιαβάζετε ό,τι έχετε γράψει πριν στείλετε ένα email, ώστε να φροντίζετε ότι το μήνυμά σας είναι ξεκάθαρο και στο σωστό τόνο γεφυρώνοντας έτσι την απόσταση μεταξύ σας. Το να στείλετε “ας μιλήσουμε”, ενώ θέλετε να πείτε “ αυτές είναι καλές προτάσεις, ας δούμε πώς μπορούμε να τις εφαρμόσουμε”,είναι κάτι αόριστο και θα προκαλέσει στον παραλήπτη αδικαιολόγητο άγχος. Αν ανησυχείτε για το πώς ο τόνος σας θα γίνει αντιληπτός, πάρτε τηλέφωνο. Ο συνάδελφός σας (που επίσης μπορεί να δουλεύει από το σπίτι) ίσως δεχτεί με ευχαρίστηση την ευκαιρία για λίγη κουβέντα.

2. Χτίστε εμπιστοσύνη.Τα πράγματα που θεωρούνται δεδομένα όταν οι άνθρωποι εργάζονται δίπλα δίπλα, σε ένα εικονικό περιβάλλον, πρέπει να δηλώνονται ρητά και να γίνονται αποδεκτά. Συμφωνείτε με τις προσδοκίες του διευθυντή και της ομάδας σας σχετικά με τις ώρες εργασίας σας. Μοιραστείτε ανοιχτά οποιεσδήποτε οικογενειακές ανάγκες που απαιτούν να εγκαταλείψετε μια συνάντηση. Ενημερώστε άμεσα τον υπεύθυνό σας εάν χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσετε μια εργασία. Εν ολίγοις, διαχειριστείτε τις προσδοκίες σχετικά με το χρόνο και αυτά που πρέπει να παραδοθούν. Ανοικτή, διαφανής επικοινωνία είναι ο μόνος τρόπος για να οικοδομήσουμε εμπιστοσύνη.

3. Προγραμματίστε ώρες συνεργασίας. Όταν δουλεύουμε εξ αποστάσεως, χάνουμε στιγμές με τους συναδέλφους μας, οι οποίες οδηγούν σε καλές ιδέες: η κουβέντα πριν και μετά τα meetings, η συζήτηση την ώρα του φαγητού κ.α. Όταν κάνετεmeeting μέσω τηλεφώνου ή βιντεοκλήσης, προγραμματίστε χρόνο για ανεπίσημες συζητήσεις στην αρχή και το τέλος της συνάντησης. Επίσης, να θυμάστε να είστε περισσότερο παρόντες. Μην φοβάστε να συμμετέχετε στη συνάντηση, να μοιραστείτε πληροφορίες, να παρουσιάσετε την άποψή σας, να συζητήσετε τις ιδέες σας.

4. Βρείτε χρόνο για σύντομα διαλείμματα. Το να απομακρυνθείτε από το γραφείο σας, έστω για 5 λεπτά, σας βοηθά να χαλαρώσετε και να παραμείνετε συγκεντρωμένος. Ένα διάλειμμα είναι κατάλληλο για να κάνετε λίγο stretching, να περπατήσετε ή να αλλάξετε στάση. Βοηθά στην καλύτερη διαχείριση του χρόνου σας καθώς επίσης και η τεχνική Pomodoro.

5. Δημιουργήστε ένα τελετουργικό μετά τη δουλειά. Είναι εύκολο να αυξηθούν οι ώρες εργασίας σας όταν δεν φεύγετε από ένα φυσικό γραφείο συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα, καθιστώντας ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός να θέσετε υγιή όρια. Ο εγκέφαλός σας θα επωφεληθεί από μία εντολή που θα του λέει “η δουλειά τελείωσε”. Μερικές ιδέες: διαλογιστείτε, ακούστε μουσική, διαβάστε ένα περιοδικό ή σηκώστε μερικά βάρη (μερικές έρευνες δείχνουν ότι η γυμναστική με βάρη ενισχύει τη διάθεσή μας περισσότερο από την αερόβια). Ο CalNewport, συγγραφέας του DeepWork, τελειώνει κάθε μέρα συγκεντρώνοντας σκόρπιες σημειώσεις σε ένα κεντρικό αρχείο, λέγοντας τη φράση ”Η μέρα ολοκληρώθηκε”. “Αυτός είναι ο κανόνας μου,” γράφει, “Αφού έχω πει την μαγική φράση, εάν ένα θέμα σχετικό με τη δουλειά μου έρθει στο μυαλό, αντιδρώ με την ακόλουθη διαδικασία: είπα την φράση ολοκλήρωσης.”

6. Αποφύγετε δραστηριότητες που σας αποσπούν την προσοχή.Εκτός από την οικογένεια, οι εργαζόμενοι που δουλεύουν από το σπίτι είναι πιο επιρρεπείς σε περισπασμούς όταν είναι στο διαδίκτυο. Η πλοήγηση στο Web και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεγονός ότι μειώνουν την παραγωγικότητα. Επομένως, προσπαθήστε να ελέγξετε τα κοινωνικά μέσα μόνο όταν έχετε επιπλέον ελεύθερο χρόνο. Ταυτόχρονα, η πολλαπλές δραστηριότητες που κάνετε ταυτόχρονα όταν εργάζεστε ουσιαστικά μπορούν επίσης να μειώσουν την απόδοσή σας. Πολλοί εργαζόμενοι εξ αποστάσεως λένε ότι προσπαθούν να συνδυάσουν τη δουλειά τους με κάποια οικιακή εργασία. Αποφύγετε την ανάμειξη του χρόνου εργασίας με άλλες δραστηριότητες. Υπάρχει ξεχωριστός χρόνος για εργασία και άλλος χρόνος για τις υπόλοιπες ευθύνες σας.

7. Βάλτε χρόνο στο ημερολόγιό σας για άσκηση. Χρειάζεστε ιδέες για το πώς να γυμναστείτε από το σπίτι; Δοκιμάστε ένα πρόγραμμα 7 λεπτών, ή απλά βάλτε το αγαπημένο σας τραγούδι και χορέψτε. Ακόμα καλύτερα, κάντε βιντεοκλήση σε ένα φίλο σας, διαλέξτε μία fitnessplaylist και γυμναστείτε μαζί.

8. Διατηρήστε επαφή με τους συναδέλφους σας. Αυτό μπορεί να γίνει κανονίζοντας εικονικά γεύματα με τους συναδέλφους σας. Οι βιντεοκλήσεις δεν έχουν κάποιο πρόγραμμα, απλά οι συνάδελφοι θα μπορούν να μιλούν μεταξύ τους για την οικογένειά τους, τα χόμπι και τις αγαπημένες εκπομπές τους.

Η εργασία από το σπίτι πολλές φορές φαίνεται μοναχική και απομονωμένη, όμως όταν γίνει σωστά, μπορεί να αποφέρει πολλαπλά οφέλη σε όλους. Είναι βολικό, εξοικονομεί χρόνο από τη μετακίνηση, μας δίνει την ευελιξία να συνδυάσουμε την εργασία και τις ευθύνες της προσωπικής μας ζωής, βοηθά στο να εστιάζουμε στα πιο σημαντικά καθήκοντα και μειώνει το άγχος.Η απομακρυσμένη εργασία είναι το μέλλον – όχι και τόσο μακρινό. Ένα μέλλον που πρέπει να αγκαλιάσουμε υπεύθυνα με ανοιχτό μυαλό, με ουσιαστική επικοινωνία και μια κουλτούρα υπευθυνότητας και εμπιστοσύνης.

 

Παπαδάκη Ελένη

Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, μέλος του Συλλόγου Συμβουλευτικής,

Coaching&Mentoring Ελλάδος-HCCMA

 

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ

Γεννήθηκα το 1983 στην Αθήνα. Σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια παρακολούθησα σεμινάρια Εξυπηρέτησης Πελατών, Δημοσίων Σχέσεων και Πωλήσεων προκειμένου να εξελιχθώ και να γίνω αποτελεσματικότερη στην εργασία μου.

Τα τελευταία χρόνια, η βαθιά μου ανάγκη να γνωρίσω καλύτερα τον εαυτό μου με οδήγησε να επενδύσω στην Προσωπική μου Ανάπτυξη και ταυτόχρονα να ξεκινήσω ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή μου μέσα από τις σπουδές μου στο τμήμα Life Coaching και Συμβουλευτικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Προσθήκη σχολίου

Γράψτε ένα σχόλιο


CAPTCHA Image
Reload Image

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.